 | Informacje dla Pacjentów |
Skierowanie na świadczenie opieki zdrowotnej
Zgłaszając się do wybranego świadczeniodawcy należy przedstawić - oprócz potwierdzenia prawa do świadczeń - ważne skierowanie. Jest ono dokumentem wymaganym przy dostępie do badań diagnostycznych oraz świadczeń realizowanych w ramach:
ambulatoryjnej opieki specjalistycznej,
leczenia szpitalnego,
leczenia uzdrowiskowego,
rehabilitacji leczniczej,
opieki nad przewlekle chorymi.
Skierowaniem do lekarza specjalisty nie jest karta informacyjna z leczenia szpitalnego, izby przyjęć, czy szpitalnego oddziału ratunkowego. Jeżeli w karcie informacyjnej wskazana jest kontynuacja leczenia, skierowanie powinien wystawić lekarz prowadzący leczenie pacjenta w szpitalu.
Pamiętaj! Na podstawie jednego skierowania możesz zarejestrować się tylko w jednej placówce udzielającej świadczeń w danym zakresie. Pacjenci wymagający większej niż jedna liczby porad specjalistycznych z danej przyczyny, przedstawiają skierowanie tylko przy pierwszorazowym zgłoszeniu się do wybranej poradni specjalistycznej.
Skierowanie nie jest potrzebne do następujących lekarzy specjalistów:
ginekologa i położnika,
onkologa,
psychiatry,
wenerologa,
dentysty.
Skierowanie do ambulatoryjnych świadczeń specjalistycznych nie jest wymagane (na podstawie art. 57 ust. 2 pkt 10, 10a, 12, 13,14) dla:
inwalidów wojennych i wojskowych,
osób represjonowanych,
kombatantów,
niewidomych cywilnych ofiar działań wojennych,
uprawnionego żołnierza lub pracownika, w zakresie leczenia urazów lub chorób nabytych podczas wykonywania zadań poza granicami państwa,
weterana poszkodowanego, w zakresie leczenia urazów lub chorób nabytych podczas wykonywania zadań poza granicami państwa,
dla świadczeniobiorców do 18 roku życia, u których stwierdzono ciężkie i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą życiu, które powstały w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub
w czasie porodu, posiadających zaświadczenie wydane przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej lub lekarza ubezpieczenia zdrowotnego, posiadającego specjalizację II stopnia lub tytuł specjalisty
w dziedzinie: położnictwa i ginekologii, perinatologii, neonatologii lub pediatrii
Osoby uprawnione są zobowiązane do przedstawienia dokumentu potwierdzającego uprawnienia.
Świadczenia udzielone pacjentowi bez skierowania - poza wymienionymi przypadkami - nie są finansowane przez NFZ, a ich koszty mogą obciążyć pacjenta.
Ważność skierowania:
Zazwyczaj skierowanie jest ważne dopóty, dopóki istnieją przesłanki wskazujące na potrzebę podjęcia działań diagnostycznych lub terapeutycznych. Zachowuje ono swoją ważność do czasu realizacji, np. poprzez ustalenie terminu przyjęcia pacjenta do szpitala.
Po objęciu pacjenta opieką danej poradni, skierowanie ważne jest tak długo, jak długo utrzymuje się problem zdrowotny będący przyczyną wydania skierowania i jak długo lekarz specjalista prowadzący pacjenta wyznacza terminy kolejnych wizyt.
Wyjątkami są:
skierowanie na leczenie uzdrowiskowe, które podlega weryfikacji co 18 miesięcy, licząc od dnia jego wystawienia;
skierowanie do poradni rehabilitacji jest ważne przez 12 miesięcy od dnia rozpoczęcia leczenia (skierowanie na zabiegi fizjoterapeutyczne w warunkach ambulatoryjnych, traci ważność, jeżeli nie zostanie zarejestrowane w zakładzie rehabilitacji w terminie 30 dni od daty wystawienia);
skierowanie do szpitala psychiatrycznego, którego ważność wygasa po upływie 14 dni;
Ważne! Pacjent, który rejestruje się do poradni specjalistycznej, ma obowiązek dostarczyć oryginał skierowania (o ile jest ono wymagane), nie później niż w terminie 14 dni roboczych od dnia dokonania wpisu na listę
oczekujących. Jeśli pacjent nie przyjdzie na wyznaczoną wizytę, zostanie skreślony z listy oczekujących,
a świadczeniodawca zwraca mu oryginał skierowania.
Skierowanie nie jest wymagane w stanach nagłego zagrożenia zdrowia lub życia, zatruć, urazów, wypadków
i porodów.
| Pełnomocnik ds. Praw Pacjenta
mgr Anna Gieleta przyjmuje pacjentów szpitala i ich opiekunów w budynku Przychodni przy ul. Kilińskiego, pokój nr 226 II piętro,
Można również kontaktować się telefonicznie. tel. (084) 677 50 15
Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, ustnie i drogąelektroniczną. Adres e-mail: agieleta@szpital.com.pl. |
|
|
|
|